Bubble tea

Een eerste artikel en waarom dan niet schrijven over iets waar ik razend enthousiast over ben? Bubble tea!

Eind januari liep ik met een collega, na een gezellige borrel, door het centrum van Eindhoven naar het station. We waren druk in gesprek en ineens merkten we een nieuw zaakje op. Een bubble tea zaakje. Wat leuk. Er hingen grote posters met “opening soon” en we waren eigenlijk wel heel nieuwsgierig.

Ondertussen zijn er een paar weken overheen gegaan en kwam ik er afgelopen week achter dat het zaakje open was. Hup! Er op af en tien minuten later duwde ik het rietje door de deksel van mijn beker met bubble tea. Hmm…

Bubble tea

Ik heb bubble tea leren kennen tijdens de Food Inspiration Days 2011, in Eindhoven. Theesommelier Kasia Vermaire was een van de spreeksters en liet ons kennis maken met dit Aziatische drankje.

Bubble tea is zoals de naam al zegt een theedrankje. Dit drankje kan zowel koud als warm gedronken worden. Het meest bekend is thee gemengd met een melk, maar ze kan ook gedronken worden met vruchtensap. Je kunt kiezen uit verschillende soorten smaken, zoals jasmijnmelk, vanillemelk, hazelnootmelk, kokosmelk en ook zijn er verschillende soorten vruchtensap. Je hebt onder andere de keuze uit mangosap, lycheesap, meloensap, aardbeiensap, noem maar op.

Maar waarom heet het dan bubble tea?
Het is bekend dat de Aziaten graag eten en drinken tegelijk, letterlijk. Neem bijvoorbeeld de noodlesoep. Als je eenmaal je favoriete smaak gekozen hebt en de thee met de melk of sap wordt gemengd kun je je “topping” kiezen. Dit zijn balletjes die in je drankje komen. Dit zijn meestal tapiocaballetjes. Tapiocaballetjes bevatten veel zetmeel en moeten gekookt worden om ze te kunnen gebruiken. Wanneer deze balletjes gekookt zijn hebben de textuur die wel te vergelijken is met winegum en zijn meestal donker van kleur en hebben weinig smaak. De bubble tea zaak in Eindhoven biedt ook soortgelijke balletjes aan, maar deze hebben wel een smaakje, bijvoorbeeld mango of lychee.

De balletjes worden in een beker gedaan, daar wordt de thee over geschonken, deksel op de beker, rietje er in en klaar is je bubble-tea. De rietjes zijn overigens dikker dan normaal. Ze hebben een diameter van ongeveer een centimeter, zodat de tapiocaballetjes er makkelijk doorheen kunnen. Het is een aparte ervaring het “eten” en drinken tegelijk.

Bubble teaBubble tea

Ik vind vooral de fruitsap variant erg lekker als het warm is buiten. Dan is dat echt een verfrissend drankje. Ik heb de mango bubble tea gehad en vond deze heel erg lekker, maar ik vond het  koude regenachtige weer er niet bij passen. Ik heb ook de koude melkvariant gehad en deze vind ik wel weer bij het koude weer passen.

Weer of geen weer.. Ik ben fan!

Op dit moment zijn er, zover ik weet pas twee steden waar je bubble tea kunt krijgen in Nederland.
– In Eindhoven bij Bibi Joy Bubble tea
– In  Amsterdam bij A-Fusion

Liefs,
Het zusje

15 thoughts on “Bubble tea

  1. Voor de liefhebbers van Bubbletea en evenementen, LET OP diverse evenementen en braderien daar Staan wij van TEA-N-BUBBLES wij hebben een nogal opvallende verkoopwagen in mondriaankleurtjes.
    Door als eerste mobiele bubbleteawagen dit te doen hebben ze in Arnhem “later ook dit jaar in Venlo”een bubbletea store geopend, tevens heeft een concurent een kleine bubbleteawagen in een pathë theater gehad, wij zijn goed bezig.
    Greetz Tea”n”bubbles te Roermond.

    • Er is nu ook een Bubble Tea geopend in Amsterdam, op de Ferdinand Bolstraat 37. Net geprobeerd en hij is net zo goed zoals ik hem kennis Taiwan. Eindelijk!,!,!

  2. Er zit nu ook op Eindhoven station een tentje waar je bubble tea kan halen. Dit zaakje is van Taiwanezen (Bibi Joy zijn gewone Chinezen). Bubble tea komt oorspronkelijk uit Taiwan en ik ga zo eens proberen of deze ook beter is :).

Laat een berichtje achter!

