Koekjes met veel te veel chocolade

Koekjes bakken is leuk. Chocolade is lekker. Ik maak chocoladekoekjes, dacht ik vorige week. Nee, eigenlijk de weer daarvoor. Niet wetende of ik alle producten in huis had (of voldoende) ging ik op jacht naar bloem, boter, suiker en chocolade. Ik klopte de bloem uit verschillende zakjes en gebruikte zowel kristalsuiker als poedersuiker, maar uiteindelijk kwamen alle grammetjes overeen met de grammen uit het recept. Bakken maar!

IMG_3582

Wat heb je nodig voor hemelse koekjes met veel te veel chocolade.
1. 400 gram bloem
2. 300 gram boter
3. 200 gram suiker
4. chocoladestukjes (chocolate chips of een stuk zelf hakken) (zoveel als jijzelf wil!;-) Volgens mij zaten er in die van mij bijna 300 gram.
5. Ik raspte ook nog wat sinaasappelschil (optioneel)
6. Een snufje kaneel (optioneel)
7. Vanille(suiker)

Let wel. Ik doe dit soort dingen altijd op gevoel. Dus de grammen zullen niet precies kloppen en misschien vind jij andere verhoudingen fijner. Gewoon lekker experimenteren.

Het enige dat je hoeft te doen is al deze ingrediënten te mixen. Lekker met je handen uiteraard. Er ontstaat dan een bonk deeg. Omdat je niet gaat uitrollen, hoef je hem niet persé in de koelkast te laten rusten. Dit mag wel. IMG_3580

Vervolgens rol je tussen je handen bolletjes die net ietsiepietsie kleiner zijn dan een tafeltennisballetje. Je legt deze op je bakplaat met bakpapier.

Zorg dat je voldoende ruimte tussen de koekjes-to-be laat, want de lopen best wel wat uit.

Zet je oven op 180/190 graden en laat je koekjes ongeveer 10 minuten genieten van de warmte. Haal ze vervolgens uit de oven en laat ze ietwat afkoelen op de bakplaat. Na 5 minuten, haal je ze van de bakplaat en leg je ze op een schaal, plank of bord. Je mag er nu heus wel eentje stiekem snoepen! Alleen jij! Warm zijn deze koekjes hemels. De chocolade is dan nog lekker smeuïg! Laat ze nog verder afkoelen en ga dan je ego maar eens laten strelen, want deze koekjes kan haast niemand weerstaan. Mijn proefpersonen in ieder geval niet!

IMG_3584

Hopelijk vonden jullie het leuk en genieten jullie ook snel van deze koekjes.

Liefs,
Zusje

15 thoughts on “Koekjes met veel te veel chocolade

Laat een berichtje achter!

