Hotspot: Coffee Mundo

Vandaag heb ik weer eens een toffe “hotspot” voor jullie! Ik denk niet dat ik jullie nog hoef te vertellen hoe dol ik ben op koffie. Heel lang baalde ik er dan ook wel een beetje van dat er bij mij in het zuiden niet echt een leuke en goede koffiezaak te vinden was. Totdat ik Coffee Mundo ontdekte.

IMG_3993

Het is een feit dat ik vrij snel enthousiast ben over iets. Maar, mij enthousiast houden, dat is een kunst. Coffee Mundo lukt dit als geen ander. Ik heb geen goede week, als ik geen koffie van Coffee Mundo heb gehad.

IMG_3939

IMG_3942

IMG_3943

Hoe komt het dan dat ik zo enthousiast ben en vooral ook blijf? Ik denk dat dat te maken heeft met het totale concept. Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt geen enkel negatief puntje kan vinden. De koffie is heerlijk, het interieur spreekt mij ontzettend aan en het personeel is te gek. Volgens mij hoef ik al niet meer te bestellen en weten zij precies waarvoor ik kom.

Coffee Mundo is ontstaan uit jarenlange ervaring in de koffiebranche en de veranderende markt daarin. Ging men eerder nog voor een logo of een bepaald ‘imago’ (bijvoorbeeld Starbucks) gaat men nu liever voor kwaliteit. De eigenaar ziet Coffee Mundo dan ook als een theater waar verschillende soorten koffie en verschillende zetwijzen een podium krijgen, zodat ook de “leek” de verscheidenheid in koffie’s leert kennen.

IMG_3913Om de koffiebonen te malen, wordt er gebruik gemaakt van “on demand molens”. Dat wil zeggen dat de koffie per kop gemalen wordt. Altijd versgemalen koffie dus!

IMG_3915 IMG_3946

IMG_3947

IMG_3950

IMG_3951

IMG_3922

IMG_3926

Mijn favoriet:  De Latte Macchiato met Macaron syrup! Echt een aanrader. En nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen; maar ik vind deze koffie echt veel en veel lekkerder dan de Starbucks koffie. There! I said it!

IMG_3953

IMG_3973

IMG_3958

Coffee Mundo werkt met verschillende soorten koffie (uit verschillende windstreken) en zetwijzen. Ze bieden de espresso aan, een koffie die onder hoge druk en met een korte extractie wordt bereid. Uiteraard bieden zij de welbekende slowkoffie aan, een mooi woord voor de filterkoffie. Dit is koffie die een langere tijd nodig heeft om de smaken aan het water af te geven.

IMG_3961

IMG_3990

IMG_3989

IMG_3917De syrups die je aan je koffie kunt toevoegen. Toevallig stond mijn favoriet: Macaron vooraan!

IMG_3988

IMG_3987

IMG_3960

Coffee Mundo brengt de Coffee en de Mundo ook letterlijk terug in het interieur. Koffie is een ruw natuurproduct, zo ook de materialen in de zaak, zoals steen en hout. De lampen komen uit het voormalig Tsjechie Slowakije, krukjes uit Frankrijk en stoelen uit Oost Duitsland.

IMG_3927

IMG_3969

IMG_3975

IMG_3983

IMG_3982

IMG_3937

De eigenaren hebben wat mij betreft hele mooie toekomstplannen. Naast dat ze graag rustig willen groeien, willen ze ook een steentje bijdragen aan de topgastronomie. Spelen met smaken, spelen met koffie. Gerechten en wijnen worden nu al goed op elkaar afgestemd, waarom zou je niet ook je koffie op je gerechten en desserts afstemmen.

Daarnaast willen ze graag gaan werken met “direct trade” in plaats van met een keurmerk. Direct trade wil zeggen dat ze de koffie “direct” van de boer halen en dat ook vermelden. Alle tussenhandelaren worden uit het proces gehaald. Zo krijg je op een eerlijke manier, eerlijke koffie voor een eerlijke prijs.

IMG_3996

IMG_3945

Ik wilde jullie met dit artikel een sfeerimpressie geven van de leukste koffiezaak van de Mundo! Ik hoop dat jullie nu begrijpen waarom ik er zo graag kom. Nog beter begrijp je het als je er een lekkere kop koffie gaat drinken. Je vindt Coffee Mundo in Sittard op de Markt. Laat het even weten wanneer je gaat, dan ga ik met je mee. Heb ik een mooi excuus!

Neem ook eens een kijkje op de site: www.coffeemundo.com

Hopelijk vonden jullie het leuk en gaan jullie er eens koffie drinken! Maar pas op: Je wil daarna niets anders meer!

Liefs,
Zusje

8 thoughts on “Hotspot: Coffee Mundo

  1. Ziet er heerlijk uit! Ik kan ook echt genieten van échte, speciale koffietjes, maar moet wel altijd wennen aan het bittere van wat sterkere koffie. Ik vind Broers in Utrecht ook heerlijke koffie serveren! Jammer dat ik niet in de buurt woon van Coffee Mundo, het lijkt me echt lekker om er eens een koffie te proberen. En dat van Starbucks heb je helemaal gelijk in hoor; dat is geen koffie meer, maar gewoon een beker melksiroop met koffiesmaakje ;)

  2. Ik ben het helemaal met je eens dat er in het zuiden geen goede koffiezaak te bekennen is. Ik woon zelf in Heerlen. En ondanks dat ik in Sittard op school zit, ken ik Coffee Mundo niet (shame on me!). Deze coffeelover zal snel een bezoekje gaan brengen! En ik zal testen of je uitspraak met betrekking tot Starbucks klopt! ;) Haha!

Laat een berichtje achter!

