Kerstbomen in een kleine ruimte

Zo, Sinterklaas is alweer een paar dagen het land uit en maakt  plaats voor rendieren, rode kaarsjes, engeltjes, kerstmannen en kerstbomen. Kerstbomen, je hebt ze in alle soorten en maten. Groot, klein, breed, smal, nep, echt, klassiek, modern, rustig, bont en zelfs zingend! Maar wat nu als je eigenlijk geen plaats hebt voor een boom, maar je er toch graag een wilt hebben staan tijdens de feestdagen?IMG_6102Ik denk dat ik wel een paar leuke ideetjes voor je heb!

Ik vind kerstbomen fantastisch. Ze hebben iets magisch, vind ik. Ik wilde er ook wel een op mijn kamer en ondanks dat de ruimte het wel toelaat, wilde ik iets anders dan een kerstboom zoals iedereen hem heeft.

Vandaag geef je ik drie boomtips die heel weinig ruimte nodig hebben, geen water en geen naalden verliezen! Voor de eerste “boom” heb je alleen groene (washi)tape en kerstbomenlint nodig. Dit kerstbomenlint kocht ik bij de Wibra voor 1,49! Ik ging zelf voor een groene tape met sterren. Groen voor de boom en sterren voor het kerstgevoel.IMG_6097De groene tape plak je verticaal op je muur. Je kunt zelf de lengte bepalen en dat maakt het ideaal. Let wel op met behang en je tape. Niet alle tape laat makkelijk los van het behang en het zou zonde zijn als je bij het verwijderen gelijk je behang meeneemt. Je zou het eventueel ook nog op een plaat MDF kunnen plakken en deze ophangen.  IMG_6098Vervolgens ga je het kerstbomenlint horizontaal plakken.(Je plakt de eindjes van het lint vast met dubbelzijdige tape. En weer kun je zelf de lengte bepalen. Laat het lint aan je rol zitten en meet het telkens zo op, zo verlies je het minste lint. Begin aan de onderkant van de boom, zo voorkom je dat je te weinig lint overhoudt. Maak de stukken steeds een beetje korter, zodat je echt de vorm van een kerstboom krijgt.  IMG_6101Nu kun je je boom ook nog decoreren. Ik heb vogeltjes aan het kerstbomenlint gehangen en met dezelfde groene tape die ik voor de stam van de boom gebruikte plakte ik nog een sterhanger en een harthanger aan de muur.  IMG_6105 IMG_6106 IMG_6117 IMG_6118En dat is boom 1. Rustig, clean, maar toch een beetje speels door het lint  en de verspringende hangers.

Voor boom twee heb je groen garen of wol nodig en glittertape.IMG_6120Ik zag dit idee vorige jaar in het HEMA kerstkrantje, dus alle credits gaan naar de HEMA, maar ik vond het zo leuk dat ik het zelf wilde proberen en een eigen touch aan de boom wilde geven.

Het enige dat je hoeft te doen is het uiteinde van de wol te nemen en deze vast te plakken op je muur. Vervolgens ga je in een zigzaglijn naar beneden. Je kunt het touwtje strak spannen of zoals ik heb gedaan wat losser. Iedere hoek zet je vast met een stukje glittertape.IMG_6130Om in de sfeer van HEMA te blijven decoreer ik de boom met roze rozen en geef ik hem een piek van gekleurd lint. IMG_6133Je kunt je boom nog persoonlijker maken door er foto’s in te plakken. Ik plakte er kerstfoto’s in van toen ik nog een klein meisje was. IMG_6128IMG_6131Dat was boom 2. Een speelse, kleurrijke boom, die je nog veel kleurrijker kunt maken. Zowel de glittertape als de “fine cotton” komen van de HEMA.

En dan last but not least. Boom nummer drie en daarmee ook mijn favoriet. Deze kerstboom heb ik nu “staan”. Daar heb je voor nodig; groenige tape en sterren. (Of andere decoratie die je op je muur kunt plakken, hartjes bijvoorbeeld.)IMG_6137 IMG_6155Plak je tape weer verticaal op je muur, maar nu ook horizontaal, in de vorm van een kerstboom. Je kunt overigens zoveel horizontale strepen zetten als je zelf wilt. IMG_6142Vervolgens plak je de sterren op willekeurige plekken op je muur. Het leukst is om verschillende groottes te hebben van je sterren en misschien ook wel verschillende kleuren. IMG_6152Hoe je deze sterren maakt? Dat zie je snel op de site! Ik kan alvast verklappen dat je niet meer nodig hebt dan karton, een schaar (en optioneel een potlood liniaal en verf) IMG_6161

Dat waren de kerstbomen voor een kleine ruimte. Zoals ik al zei is de laatste mijn favoriet! Welke boom is jullie favoriet?
Je kunt de bomen zo gek maken als je zelf wilt, je zou er zelf nog lichtjes “in kunnen hangen”.

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen en gaan jullie zelf aan de slag! Mocht je zelf een creatie maken zou ik het heel leuk vinden als je me er een foto van laat zien! Ben benieuwd naar jullie creatieve projectjes!

Liefs,
Zusje

4 thoughts on “Kerstbomen in een kleine ruimte

  1. De laatste boom heb ik ook in mijn klas op de deur gemaakt. De kinderen hadden sterren gemaakt om in de gewone kerstboom te hangen en we hadden nog sterren over.
    Zo is het een hele leuke 2e kerstboom geworden!
    Leuk idee van je.

Laat een berichtje achter!

