Food: winterkwarktaartjes

December is de maand van het eten. Van bakken vol lekkernijen tot 8-gangen diners, alles kan, want het is december. Ook lijkt het alsof we in deze tijd van het jaar, zelf graag in de keuken staan. We proberen recepten die we niet kennen of maken onze “kerstspecial”. Alweer een paar weken geleden kreeg ik ineens ontzettende zin in kwarktaart, maar ik had geen zin in een standaard smaak, en al helemaal niet in zo’n grote lompe punt taart. Dus ging ik zelf aan de slag.IMG_9950 (Medium)

Ik kocht weliswaar een gewone mix voor kwarttaart (misschien niet helemaal fair, maar wel lekker snel en soms vinden we dat simpelweg heel erg fijn! Ik wel in ieder geval) en maakte er een eigen variant met speculaas van. Wil je zien hoe het geworden is?

IMG_9836 (Medium)

Ik koos de Kwarktaart Naturel van Dr. Oetker. Van deze mix maak je namelijk het makkelijkst je eigen variant. Naast de mix heb je het volgende nodig:

– magere kwark
– slagroom
– boter
– speculaas
– kaneel
– koek- en speculaaskruiden
– cupcake vormpjes

Nee, inderdaad, geen springvorm. Ik maakte mini kwarktaartjes. Net weer even anders. Je kunt wel gewoon de hoeveelheden en instructies die op de verpakking aangegeven staan aan houden.

collage1

We beginnen met de bodem. Hiervoor zit een zakje in de verpakking van de mix. Je vervangt alleen de helft van de mix door de speculaas (die je van te voren tot kruimels hebt gemept.) Doe de boter er vervolgens bij en kneed het tot een mooi deeg. Vervolgens vul je de cupcakevormpjes met de bodemmix. Zet dit even in de koelkast (of buiten, met deze temperaturen kan dat prima) en laat het deeg stevig worden.

Ondertussen ga je verder met je kwarkbeslag. Doe precies wat op de verpakking staat, maar voeg er zelf nog wat koek- en speculaaskruiden aan toe en eventueel wat kaneel. Dit mag naar smaak. Schep dit vervolgens ook in de cupcakevormpjes boven op je bodem (uiteraard). Zet dit weer terug in de koelkast (of weer buiten) en laat het minimaal 4 uur staan.

IMG_9954 (Medium)

Wanneer je de taartjes wil serveren neem je ze uit de koelkast en breekt wat speculaasjes in twee. Duw in ieder taartje voorzichtig een half speculaasje en klaar zijn jouw super leuke winterkwarktaartjes. Geen gedoe met punten snijden, maar gewoon éénpersoons genietmomentjes.

Je taartjes worden nog mooier wanneer je de cupcakevormpjes in een cupcaketray zet en ze daar in laat opstijven. Dan heb je de perfecte ronde taartjes. Ik kon mijn tray zo snel even niet vinden (……….) maar stiekem vind ik dit ook wel wat hebben.

IMG_9947 (Medium)

Hopelijk vonden jullie het leuk en maken jullie deze wintertaartjes ook eens! Laat me dan weten hoe je ze vond smaken!

Liefs,
Zusje

5 thoughts on “Food: winterkwarktaartjes

Laat een berichtje achter!

