Food: DIY knoflookmayonaise

Knoflook, ik ben er dol op! Het liefst eet ik het in ieder gerecht, behalve bij een broodje Nutella! Je kunt je dus wel voorstellen dat ik ook dol ben op knoflookmayonaise en laat dat nu heel makkelijk te maken zijn.DIY Knoflookmayonaise

Ik dook de keuken in met een basisrecept voor mayo, voegde flink wat knoflook toe en vervolgens ontstond er een heerlijke saus. Zo lekker en zo makkelijk dat ik het vandaag met jullie deel.

Nogmaals, het is geen recept te noemen, zo makkelijk gaat het in zijn werk. In feite gooi je een aantal ingrediënten bij elkaar en “tadaa” in een handomdraai zet jij deze mayo op tafel.

Je begint met het snijden van een aantal knoflooktenen en snijd deze heel klein. Hoe meer tenen je gebruikt hoe sterker de knoflooksmaak. Je kunt ook een knoflookpers gebruiken, maar zelf heb ik een bloedhekel aan dit onhandige ding. Deze knoflook doe je vervolgens in een grote kom, in deze kom ga je je mayo ook maken.
Uiteraard kun je ook knoflookpoeder gebruiken, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.

Het basisrecept voor mayonaise is werkelijk overal op het internet te vinden, maar ik zal het hier toch nog even plaatsen:
– 1 eidooier
– 1 theelepel mosterd
– 1 eetlepel azijn of citroensap
– olie (neutraal of met een “smaakje”)

Eerst klop je de eidooier helemaal los totdat deze lichter van kleur wordt, dan voeg je de mosterd en azijn of citroensap toe (ik gebruikte van allebei een beetje voor de smaak) en klop je dit nogmaals. Vervolgens giet je beetje bij beetje de olie toe. Ik gebruikte gewoon neutrale olie, maar je kunt ook olijfolie of een ander soort olie nemen. Let wel op dat je dat proeft in je mayo. De hoeveelheid olie mag je zelf bepalen, hoe meer olie, hoe dikker en voller je mayonaise wordt. Zet je mayo vervolgens nog even in de koelkast en daarna issie “ready to serve”. Helemaal leuk als je hem nog even overschept in een leuk bakje.

Officieel dien je je mayonaise te kloppen met de hand, zodat je meer controle hebt over je mayo, maar ik ben gekke henkie niet en een beetje lui, dus heb ik het met de mixer gedaan en dat ging prima! Je zou het zelfs met de blender kunnen proberen las ik ergens.

Heb jij al eens je eigen mayonaise gemaakt?

Liefs,
Zusje

2 thoughts on “Food: DIY knoflookmayonaise

Laat een berichtje achter!

